Praktische verbeteraar
We kunnen in overleggen oeverloos praten over en komen niet tot een besluit. Iedereen is actief maar we luisteren niet naar elkaar. We doen niet wat we zeggen. Onze overleggen zijn niet effectief. We spreken elkaar niet aan op niet-helpend gedrag.
Hoe zat het ook alweer; effectief communiceren, feedback geven?
En hoe zorg ik er voor dat mijn professionals helder en duidelijk de boodschap overbrengen en mijn organisatie in het licht zetten?
Het perspectief
*De overleggen zijn effectief, er wordt geluisterd naar elkaar, gesproken met elkaar, er is ruimte voor kritische kanttekeningen.
*Er is een commitment over genomen besluiten; dit is zichtbaar op de vloer.
*Aanspreken, uitspreken en afspreken vindt plaats in alle horizontale en verticale lijnen in de organisatie.
*Er wordt gebruik gemaakt van het potentieel in de professional.
De intervisie vond in een open en veilige sfeer plaats. Als team heeft de intervisie ons dichter bij elkaar gebracht in de zin dat er beter naar elkaar geluisterd wordt, meer begrip is voor elkaars werkwijze en standpunten, waardoor onze samenwerking als team is verbeterd. In de rol als voorzitter leer je veel over de verschillende manieren van communiceren die er bestaan, leer je je verplaatsen in anderen en leer je om discussies te begeleiden en ze niet in veronderstellingen of emoties te laten vervallen.
Jacqueline heeft in haar rol als begeleider op een prettige en open manier geholpen om tot deze inzichten te komen. Door ons elke keer bewust te maken van de verschillende posities die men in communicatie kan innemen en op welke manier dit het gesprek beïnvloedt. Door deze bewustwording en het stellen van de juiste vragen, kom je in het gesprek met elkaar tot de kern en blijf je weg van aannames en verkeerde emoties.
